Tekstgrootte
Terwijl het aantal basisschoolkinderen in Nederland afneemt, neemt het aantal Daltonscholen toe. Wij begrijpen wel waarom. Veel scholen willen zich onderscheiden, profileren. Ook wij hebben in 2013 onze school gedaltoniseerd. Sommige scholen zeggen dan ‘Ja, wij doen ook Dalton. Wij hebben ook een weektaak.’ Maar wij doen geen Dalton, wij zijn Dalton.
Het Dalton onderwijs staat voor een combinatie van leeropbrengsten, brede vorming en persoonlijkheidsontwikkeling. Dalton staat ook voor waarden die vele mensen modern en nastrevenswaardig vinden: vrijheid, effectiviteit, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, reflectie en het borgen van vernieuwingen. Voor ons is dalton geen doel op zich, maar een middel om ons doel te bereiken.
Het werken met taken in het Daltononderwijs biedt de mogelijkheid om op een aantrekkelijke manier in het onderwijs tot differentiatie te komen. Daardoor kan er beter afgestemd worden op de leerlingen en onderwijs op maat gerealiseerd worden. En kan uw kind gaan groeien tot een moedige burger: een kind dat weet wie hij is en stevig gefundeerd in het leven staat.
We gaan een intensief partnerschap van acht jaar aan. Dit partnerschap richt zich op drie elementen: het grootste deel is didactisch (onderwijs), maar ook het pedagogische (opvoedkundige) deel en de identiteit (wie we zijn) zijn van groot belang. We staan samen rondom uw kind en begeleiden samen uw kind. We zijn dan ook trots dat uit het tevredenheisonderzoek kwam dat de ouders een 7,4 en de leerlingen een 8,3 gegeven hebben als rapportcijfer over onze Daltonschool.
Daltonboek
Wij hebben ons Daltononderwijs beschreven in ons Daltonboek. Omdat onderwijs altijd in ontwikkeling is, verandert ons Daltonboek mee. Heeft u naar aanleiding van ons Daltonboek vragen, neem dan gerust contact met ons op.
Meest gestelde vragen
Als ouder bent u op zoek naar de meest geschikte school voor uw kind(eren). Wij hebben een document met de meestgestede vragen gemaakt met vragen die u als ouder kunt hebben en hier een antwoord opgegeven.
Nederlandse Daltonvereniging
Wij zijn lid van de Nederlandse Daltonvereniging. Wilt u meer informatie zie hun website:
Website Nederlandse Daltonvereniging
Kernwaarden in de klas:
De kernwaardenmethodiek werkt volgens het principe van voorleven. Dat betekent dat jij als leerkracht eerst aan de slag gaat met kernwaarden. Je ontdekt welke waarden bij jou passen en hoe je dit in je leven en in je klas terug kunt laten komen. Vervolgens ga je samen met je leerlingen op zoek naar hun kernwaarden. Zo leer je samen iedere dag beter keuzes te maken vanuit waarde zodat je tijd en energie bespaart die je kan inzetten voor andere dingen.
|